Nieuwsbrief

Geplaatst op 25 juli 2024

Het noodzakelijke pensioenonderzoek

Dát pensioen vaak een ondergeschikt element is bij fusies en overnames, zien wij regelmatig terug in de praktijk. Bijvoorbeeld doordat is nagelaten onderzoek te doen naar de financieringsverplichtingen van een onderneming. Dit terwijl een achterstand in de betaling van pensioenpremies wél onderdeel zou hebben uitgemaakt van een pensioen due diligence onderzoek, net als de vraag of sprake is van een verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. De inwerkingtreding van de Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023, benadrukt ook het belang van het verrichten van een gedegen onderzoek naar de pensioenverplichtingen van een onderneming. Voor beide betrokken partijen.

Pensioenrisico’s

Om een latere aansprakelijkstelling te voorkomen, is het van belang ook de pensioenrisico’s in kaart te brengen zodat daarover afspraken kunnen worden gemaakt. Bijvoorbeeld ten aanzien van een mogelijke (verleden of toekomstige) verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds, reeds bestaande pensioenvorderingen van (ex-)werknemers of een achterstand in financiering van pensioenpremies. In de overeenkomst kan dan een verdeling van aansprakelijkheid worden opgenomen. Daarvoor is het van belang dat ook de pensioenrisico’s in kaart zijn gebracht.

Ook hiervoor geldt dan weer, dat het voorkomen van een pensioenjuridische discussie beter is dan het genezen daarvan. Gommer Advocaten heeft een checklist gemaakt als hulpmiddel bij de overgang van onderneming. Ook volgt hieruit welke documenten in de beoordeling dienen te worden betrokken en welke specifieke aspecten relevant zijn voor een volledige analyse. Deze checklist is in het kader van de Wet Toekomst Pensioenen onlangs geactualiseerd. De komende jaren zal het belang van een pensioen due diligence onderzoek toenemen, wanneer pensioenregelingen worden gewijzigd en in lijn gebracht met de nieuwe wet. Lees op onze website meer over due diligence en hoe onze advocaten een pensioenonderzoek verrichten.

Wil je hier meer over weten?

Vul onderstaand formulier in en ontvang de checklist met de aandachtspunten bij een fusie of overname. Wil je direct contact met een van onze advocaten, bel (013-5070740) of mail ons (info@gommeradvocaten.nl). We vertellen jou graag meer over de mogelijkheden.