Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp

Nieuwsbrief

Geplaatst op 26 september 2024

Een grootschalige wijziging vraagt om een gedegen voorbereiding

Na de inwerkingtreding van de Wet toekomst pensioenen per 1 juli 2023, zijn veel werkgevers inmiddels aan de slag gegaan met het voorbereiden en vormgeven van de wijziging van de pensioenregeling. Hoewel de gewijzigde Pensioenwet het kader voor de nieuwe pensioenregeling biedt, dienen de betrokken partijen daar verder invulling aan te geven en bepaalde keuzes te maken. Met daarbij aandacht voor de onderliggende belangen van werkgevers én werknemers.

Ondernemingsraad betrekken

De aanwezigheid van een ondernemingsraad maakt dat diens instemming benodigd is voor de wijziging van de pensioenregeling. Onze advocaten kunnen begeleiding bieden aan jou als werkgever en/of de ondernemingsraad om de voorgestelde wijziging te beoordelen, of daarover te adviseren. Denk bijvoorbeeld aan de afspraken omtrent het bieden van adequate compensatie, of het opstellen van een transitieplan. Dit om de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Communicatie werknemers

Belangrijk is daarbij om jouw werknemers mee te nemen in de aanstaande wijziging van de pensioenregeling. Zodra duidelijkheid bestaat over de gevolgen, dienen jouw werknemers hier ook over te worden geïnformeerd. Dit vraagt om een vertaalslag van wet, naar afspraken, naar overeenkomsten, naar uitvoering en vervolgens communicatie. Een ingewikkelde exercitie die vraagt om duidelijke en volledige informatie. Voor een werknemer is het immers van belang te begrijpen wat de gevolgen voor zijn of haar pensioenrechten en -aanspraken zijn.

Lees ook: Wijziging van pensioenregeling: tijdig reageren!

Controle juridische documenten

Onze advocaten kunnen de verschillende juridische documenten zoals het pensioenreglement, de uitvoeringsovereenkomst, gewijzigde pensioenovereenkomst en eventuele compensatieovereenkomst beoordelen op houdbaarheid en rechtmatigheid. Ook kunnen onze advocaten het communicatieplan beoordelen of hulp bieden bij het opstellen daarvan. Het duidelijk en volledig communiceren naar en informeren van jouw werknemers is immers van groot belang. Wij begeleiden dan ook graag in het maken van de juiste vertaalslag.

Mr Suus van Ingen – pensioenadvocaat

Meer weten over onze dienstverlening? Neem gerust contact met ons op, we vertellen er graag meer over.

Contact formulier

"*" geeft vereiste velden aan

*
*
*
*

 

Contact

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan

*
*
*
*